1. PODZIMNÍ ČAROVÁNÍ
Plněno v měsíci: ZÁŘÍ, ŘÍJEN, LISTOPAD
Navrhovaná témata:
· Ve školce jsme kamarádi (seznamování s kamarády, vše o mně – co mám rád/a, moje značka, adaptace na nové prostředí)
· Co děláme celý den, aneb učíme se pravidla (naše školka, co děláme ve školce, upevňování nových pravidel ke společnému soužití v MŠ
· Kde jsem doma (místo kde žijeme - vesnice/město, kdo je moje rodina, můj pokojík, moje oblíbená hračka)
· Podzim na zahradě a na poli (sklízíme ovoce a zeleninu, správné pojmenování, zařazení do správné skupiny, plody v okolí – bezinky, šípky, jeřabiny.)
· Podzim v lese (zvířata, stromy - jehličnaté, listnaté stromy, plody – kaštany, bukvice, šišky, žaludy)
· Padá listí (co umí vítr, mlha a déšť, počasí a proč se mění, zabarvení listů, proč listí opadává, výroba draka, podzimní oblečení)
· Svatý Martin jede na bílém koni
· Dušičky
· Když kamarád stůně (naše zdraví, chráníme se v sychravém počasí, co je dobré a zdravé, jíme vitamíny, kdo je to lékař)
2. LEDOVÉ KRÁLOVSTVÍ
Plněno v měsíci: PROSINEC, LEDEN, ÚNOR
Navrhovaná témata:
· Když se čerti ženili (adventní čas, tradice i čert se těší na Vánoce)
· Z pohádky do pohádky (hrajeme si s pohádkou)
· Rolničky, rolničky – čas Vánoc (přípravy na Vánoce, zdobení stromečku, dodržování tradic u nás doma, vánoční besídka v MŠ, pečení cukroví, přáníčka s PF na nový rok)
· Tři králové (časové pojmy – ráno, dopoledne, v poledne, odpoledne, večer, prodlužování dne, přibývání světla)
· Zima kolem nás, mráz, sníh, sněhulák (grafomotorické cviky, sněhulák, pobyt venku na sněhu, malba na černý papír)
· Zimní sporty (zimní hry a sporty, stopy ve sněhu, stavby ze sněhu, skupenství vody v zimě)
· Příroda v zimě (co si obouvám a oblékám, příroda okolo nás, zvířata, ptáci)
· Ten dělá to a ten zase tohle (poznáváme povolání, řemesla)
· Mám pět smyslů (5 smyslů, moje tělo - poznávání vlastního těla, pojmenovávání jednotlivých častí těla, co k čemu slouží)
· Masopust (tradice masopustu, převlékání do masek, loučení se zimou)
3. PROBOUZENÍ PŘÍRODY
Plněno v měsíci: BŘEZEN, DUBEN, KVĚTEN
Navrhovaná témata:
· Koloběh vody (putování kapičky Karličky, potoky, řeky, moře, oceány, jezera, čištění studánek)
· Jaro v trávě (vše kolem nás kvete pozorování nových pestrých barev, změn počasí)
· (první kvítka – kočičky, sněženky, jehnědy, jak klíčí semínko – zasetí trávy, ptáci – přílet a hnízdění)
· Copak se to narodilo (poznáváme zvířátka a jejich mláďátka, svět mazlíčků, probouzení zvířat ze zimního spánku
· Hody, hody doprovody (tradice a zvyky spojené s Velikonocemi, zdobení vajec, velikonoční trhy)
· Půjdeme k zápisu (příprava předškoláků na zápis do ZŠ, hola, hola škola volá)
· Naše země – naše planeta (co všechno na naší zemi najdeme, musíme zemi chránit, třídění, slavíme den země – projekt MŠ, proč se střídá den a noc, denní rituály doma, ve školce)
· Čarodějnický rej (přípravy na pálení čarodějnic – tradice spojené s čarodějnicemi,
· Čtení je prima
· Co se děje na louce (včely, mravenci, brouci, jak se vyvíjí motýl, sekání trávy, proč se tráva suší v seno, byliny – léčivé rostliny)
· Moje rodina (maminka má svátek, znám všechny členy rodiny, jaký význam má rodina – máme se všichni rádi, rodina zvířecí x lidská)
4. LETNÍ DOBRODRUŽSTVÍ
Plněno v měsíci: ČERVEN, ČERVENEC, SRPEN
Navrhovaná témata:
· Děti mají svátek (slavíme svátek dětí, celý týden si děti hrají a soutěží)
· Děti pozor červená (dopravní prostředky, pravidla na silnici, čím jezdíme my, co najdeme ve světě, domluvíme se všude?)
· Pojedeme na výlet (jedeme/jdeme na výlet, poznáváme krajinu, památky aj. kolem nás, ZOO)
· Těšíme se na prázdniny (prázdniny – proč jsou? Dbáme na svou bezpečnost, 150,155,158, jak se chovat o prázdninách (co všechno se může stát, musíme být pozorní a opatrní– v lese, při hrách, při cestování, při koupání, pozor na úpal – nebýt dlouho na sluníčku – spáleniny)
· Cesta kolem světa (poznání celého světa, různé menšiny -rozdíly mezi lidmi – černoch, asiat, běloch